طراحی سایت - سئو سایت

طراحی سایت - سئو سایت - بهینه سازی سایت

طراحی سایت - سئو سایت

طراحی سایت - سئو سایت - بهینه سازی سایت

طراحی سایت - طراحی وب سایت - ساخت سایت- سئو سایت - بهینه سازی سایت -سئو و بهینه سازی سایت

  • ۰
  • ۰

روش استفاده از گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) برای تولید و درج نگارش کنونیکال (Rel Canonical) : در این مقاله قصد دارم به آموزش چگونگی ایجاد نگارش کنونیکال URL با استفاده از گوگل تگ منیجر و چگونگی درج آن برای هر صفحه از وب سایت بپردازم . برای آموزش این مبحث ، یک نگارش کنونیکال برای URL های سایت با استفاده از گوگل تگ منیجر ایجاد خواهم کرد .

چرا باید از نگارش کنونیکال استفاده کرد ؟

به طور خلاصه ، عوامل مختلفی ممکن است باعث شوند که گوگل نگارش ناخواسته ای از URL صفحات وب سایت ما را ضمیمه کند ، و اغلب این عوامل خارج از کنترل ما هستند :

•    سایت های دیگر که وب سایت ما را با URL دیگری نمایش می دهند (مانند کش خود گوگل و یا سایر موتورهای جست و جو) . به این ترتیب گوگل با استفاده از نگارش کنونیکال همواره می دانید که URL اصلی کدام است .

•    پارامترهایی که به سئو سایت / محتوا مربوط نمی شوند ، مانند فیلترهایی خاص و order sequences .

با استفاده از نگارش کنونیکال در URL های سایت ، تشخیص محتوای اصلی سایت برای گوگل را آسان تر می کنیم .

چگونه مقدار داینامیک نگارش کنونیکال URL را تولید کنیم ؟

برای تولید نگارش کنونیکال URL به صورت داینامیک باید آن را به تطابق همیشگی با URL تمیز هر صفحه اجبار کنیم .

به طور خلاصه به یاد داشته باشید که متغیرهای URL که توسط GTM (گوگل تگ منیجر) ایجاد می شوند همواره با مؤلفه های زیر تطابق دارند :

 

گوگل تگ منیجر

 

ما قصد داریم که برای هر صفحه یک URL منحصر به فرد ایجاد کنیم ، بدون کوئری و فرگمنت . به یک متغیر clean URL نیاز داریم و به دو دلیل نمی توانیم از متغیر built-in {{Page URL}} استفاده کنیم :

۱٫    اگر چه فرگمنت ها به طور پیش فرض یک بخش از URL ها نیستند ، اما پارامترهای رشته های کوئری چنین هستند .

۲٫    مواجهه با مشکلاتی با پروتوکل و نام هاست سایت ، اگر گزینه های دیگری نیز اعمال شوند (مانند SSL ، www ، …) .

بنابراین ، باید پروتوکل + هاست + مسیر صفحه را در یک متغیر واحد قرار دهیم .

حال قدم به قدم به بررسی چگونگی ایجاد متغیر {{Page URL Canonical}} خواهیم پرداخت .

ساختن {{Page Protocol}} برای کامپایل کردن آن بخش از URL که مشخص می کند پروتوکل سایت http:// یا https:// است

گوگل تگ منیجر

توجه : در این قسمت فرض بر این است که تمام دامنه وب سایت تحت یک پروتوکل واحد قرار دارد .

ایجاد {{Page Hostname Canonical}}

ما به یک متغیر نیاز داریم که همواره منحصرا  نام هاست را در خود داشته باشد ، چه با www در بروزر وارد شود چه بدون آن . کنونیکال نام هاست همواره باید یکسان باشد ، بدون در نظر داشتن اینکه دارای www می باشد یا نه .

چگونه دامنه کنونیکال را ایجاد کنیم ؟

راهکار اول : تغییر مسیر دامنه دارای www به دامنه بدون www توسط ۳۰۱ Redirect

در اینصورت URL کنونیکال ما بدون www. می باشد . نیاز داریم که {{Page Hostname}} را ایجاد کنیم ، اما باید دقت داشته باشیم که www. اول آن را حذف کنیم :

گوگل تگ منیجر

راهکار دوم : تغییر مسیر دامنه بدون www به دامنه دارای www توسط ۳۰۱ Redirect

در این حالت URL کنونیکال دارای www می باشد . ما باید {{Page Hostname}} را بدون www ایجاد کنیم ، و سپس www را توسط یک متغیر ثابت به اول آن درج کنیم :

 

گوگل تگ منیجر

 

فعال کردن متغیر built-in {{Page Path}}

گوگل تگ منیجر

ایجاد {{Page URL Canonical}}

سه متغیری که ایجاد کردیم را به یک دیگر متصل کنید تا یک متغیر ثابت را تشکیل دهید :

{{Page Protocol}}://{{Page Hostname Canonical}}{{Page Path}}

خلاصه ای از روش تشکیل نگارش کنونیکال URL :

۱٫    پروتوکل : مقدار http یا https بدون :// را برمی گرداند ، به همین دلیل باید آن را به طور دستی می ساختیم .

۲٫    نام هاست : می توانیم با www و یا بدون www آن را ایجاد کنیم .

۳٫    مسیر : مقدار آن از / شروع می شود . شامل کوئری نمی باشد ، پس بسیار مناسب است . برای ایجاد آن از متغیر built-in {{Page Path}} استفاده می کنیم .

روش استفاده از گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) برای تولید و درج نگارش کنونیکال URL (Rel Canonical URL)

چطور می توان با استفاده گوگل تگ منیجر ، نگارش کنونیکال را در یک صفحه درج کرد ؟

فرض کنیم URL کنونیکال را توسط GTM به صورت داینامیک تولید کردیم : {{Page URL Canonical}} .

حال باید ببینیم که چگونه می توانیم آن را توسط یک تگ GTM برای صفحات درج کنیم . البته باید تاکید کنم که این راه حل ایده آل نیست و همیشه ترجیح بر این است که لینک ها را در <head> قرار دهیم ، اما تجربه نشان داده است که با درج کردن آن توسط GTM نیز لینک عمل می کند .

اگر می توانستیم مستقیما توسط GTM محتوا را در <head> قرار دهیم ، تنها با اضافه کردن تگ زیر مسئله حل می شد :

</{link href=”{{Page URL Canonical}>

اما ما می دانیم که محتوای درج شده در تگ های HTML همیشه در انتهای <body> خوانده می شوند ، پس بنابراین گوگل تگ لینک ما را نخواهد خواند . در نتیجه می توانیم هنگام طراحی سایت با استفاده از تکه کد جاوااسکریپت زیر ، تگ را تولید کرده و در <head> درج کنیم :

<script>
var c = document.createElement(‘link’)
.c
c.href = {{Page URL Canonical}}
document.head.appendChild(c)
</script>

و در آخر نیز آن را برای تمام صفحات فعال می کنیم :

روش استفاده از گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) برای تولید و درج نگارش کنونیکال URL (Rel Canonical URL)

چگونه بررسی کنیم که آیا نگارش کنونیکال به درستی عمل می کند یا نه ؟

بسیار ساده است : بررسی کنید که آیا کد مد نظر در صفحه وجود دارد یا نه . کافیست نوار ابزار (Developer Tools) بروزر خود را باز کنید و صفحه را بررسی (Inspect) کنید . برای اینکار ، در بروزر خود :

۱٫    دکمه F12 را فشار دهید .

۲٫    بر روی اولین تب کنسول کلیک کنید (در firefox ، نام آن Inspector است و در Chrome ، Elements) .

گوگل تگ منیجر

۳٫    Ctrl+F را بزنید و عبارت “Canonical” را جست و جو کنید .

۴٫    اگر تگ link کنونیکال را در انتهای <head> مشاهده کردید ، پس کد مد نظر شما به درستی تولید شده است وعمل می کند .

 

گوگل تگ منیجر

به همین راحتی !

  • ۹۶/۰۷/۲۰
  • reza saeidy

تگ منیجر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی