طراحی سایت - سئو سایت

طراحی سایت - سئو سایت - بهینه سازی سایت

طراحی سایت - سئو سایت

طراحی سایت - سئو سایت - بهینه سازی سایت

طراحی سایت - طراحی وب سایت - ساخت سایت- سئو سایت - بهینه سازی سایت -سئو و بهینه سازی سایت

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ایجاد tooltip با استفاده از CSS در طراحی سایت :گاهی مواقع لینک ها ، تصاویر یا بطور کلی عناصری در صفحه وجود دارد که کاملا گویا نیستند و نیاز به توضیحات اضافی برای فهم بیشتر کاربر دارند . تولتیپ یک روش مناسب برای اضافه کردن توضیحات به اینگونه عناصر می باشد که با قرارگرفتن مأوس روی عنصر موردنظر ، توضیحات آن نمایش داده خواهد شد .

با استفاده از CSS و HTML و بدون استفاده از JQuery  براحتی می توان در طراحی سایت تولتیپ ایجاد کرد که در ادامه بطور کامل آموزش داده خواهد شد .

ابتدا در فایل HTML یک پاراگراف ایجاد کرده و متن مورد نظر خود را در آن قرار می دهیم .

حال با استفاده از دو تگ span  تودرتو قسمت متن تولتیپ و توضیحات را با دو کلاس tooltip  و tooltip-text مشخص می کنیم. با استفاده از این خاصیت می توانیم به هر قسمت از متن ویژگی های خاصی را اعمال کنیم .

برای تگ والد کلاس tooltip  و برای تگ فرزند کلاس tooltip-text را تعریف می کنیم  . در تگ والد قسمتی از متن که خاصیت تولتیپ را برای آن تعریف می کنیم و در تگ فرزند متن توضیحی برای آن متنِ مشخص ، قرار می گیرد .

کدهای CSS زیر را برای کلاس والد Tooltip می نویسیم  و استایل موردنظر خود را به آن اعمال می کنیم :

متنی که دارای تولتیپ است باید به نحوی برای کاربر مشخص شود . در اینجا ما یک خط نقطه چین به زیر متن مورد نظر اضافه کردیم . می توان رنگ آن را نیز متمایز از بقیه متن انتخاب کرد و یا آن را با فونت کمی بزرگتر یا توپر نمایش داد .

نشانگر مأوس بر روی متن موردنظر باید دارای خاصیت pointer باشد .

کدهای CSS  در طراحی سایت زیر را برای کلاس  فرزند tooltip-text به صورت زیر می نویسیم :

سایز فونت تولتیپ را کمی کوچکتر از متن اصلی در نظر می گیریم . و شکل مأوس را به صورت پیش فرض قرار می دهیم همچنین موقعیت و سایز آن را متناسب با صفحه و چیدمان عناصر تنظیم می کنیم .
در این کلاس باید خاصیت display را برابر none  قرار دهیم . چرا که ما نمی خواهیم متن تولتیپ در حالت پیش فرض نمایش داده شود . و درون متن اصلی ما قرار داشته باشد .
و نهایتا به خاصیت hover کلاس والد کد زیر را اضافه می کنیم :

زمانی که مأوس روی متن ( tooltip)  می رود ، متن توضیحات (tooltip-text ) نمایش داده خواهد شد .

نتیجه در مرورگر به صورت زیر خواهد بود :
نکته :
بهتر است تولتیپ کمی بالاتر یا پایین تر از خط اصلی نمایش داده شود . بنابراین خاصیت position  کلاس والد را برابر relative و کلاس فرزند را برابر absolute   قرار می دهیم . در غیر اینصورت تولتیپ در همان خط ظاهر خواهد شد و محل مابقی عناصر را تغییر خواهد داد  و به صورت زیر نمایش داده خواهد شد .
شما می توانید افکت ها و استایل های زیبا برای تولتیپ ایجاد کرده و از آن برای افزایش کاربرپسندی  محتوای خود استفاده کنید .

  • reza saeidy
  • ۰
  • ۰

تفاوت های بین روش طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) و طراحی سایت  انطباقی ( آداپتیو ) – بخش دوم : همانطور که بخش اول این مقاله ذکر شده ، برای طراحی کردن سایتی که قابلیت پشتیبانی از نمایشگرهای دستگاه های مختلف را داشته باشد ، اصطلاحا multi-device friendly باشد ، از یکی از دو روش طراحی سایت ریسپانسیو یا طراحی سایت آداپیتو استفاده می کنیم . در بخش اول این مطلب تعدادی از زمینه هایی که باید در مورد این دو روش بررسی می شد را بررسی کردیم و تعدادی از تفاوت های این روش ها و نقاط قوت و ضعف آن ها آشکار شد . حال به ادامه بررسی این زمینه ها و موارد متفاوت در این دو روش خواهیم پرداخت .

طراحی سایت ریسپانسیو

 

میزان محبوبیت و مورد استفاده قرار گرفتن روش های طراحی سایت ریسپانسیو و طراحی سایت آداپتیو

در پیش بینی آینده کاری طراحان سایت در استفاده از این دو روش برای طراحی وب سایت های multi-device friendly ، خاصیت روان بودن چیدمان (layout) و طرح سایت های ریسپانسیو مزیتی است بر سایت های آداپتیو . این مسئله به این دلیل است که وب سایت های ریسپانسیو تنها برای پشتیبانی از تعداد خاصی از نمایشگرها و عرض هایشان که در طراحی آداپتیو با تعیین نقاط شکست مشخصشان می کردیم ، طراحی نشده اند ؛ بلکه هدف از طراحی سایت ریسپانسیو این است که به واسطه مدیا کوئری ها از تمام عرض ها و نمایشگرهای مختلف پشتیبانی کند ، حتی دستگاه هایی که در بازار امروز و میان کاربران از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند . در نتیجه اگر در آینده دستگاهی با ابعاد نمایشگر متفاوت از دستگاه های رایج میان کاربران محبوبیت کسب کند و مورد استفاده قرار گیرد ، نیازی ایجاد تغییر در کدهای یک سایت ریسپانسیو نیست و به طور طبیعی سایت در آن دستگاه هم به درستی به نمایش در می آید .

از طرفی با دیدن گستره عجیب و فراوان دستگاه های مختلف (که در آگوست ۲۰۱۵ حدود ۲۴۰۰۰ دستگاه اندرویدی با ابعاد مختلف در بازار موجود بود) به این نتیجه می رسیم که داشتن سایتی که از حداکثر نمایشگرهای این دستگاه ها پشتیبانی کند بسیار در موفقیت آینده وب سایت ما در فضای وب حائز اهمیت است . همچنین اگر بخواهیم با استفاده از روش طراحی سایت آداپتیو برای این حجم فراوان از دستگاه ها برای وب سایتمان نقاط شکست تعریف کنیم ، کاری بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است . همینطور این روند تنوع دستگاه ها روز به روز در حال افزایش است .

در سمت دیگر این مقایسه و پیش بینی آینده طراحی سایت ریسپانسیو ، اگر سایتی آداپتیو طراحی شده باشد و قابلیت پشتیبانی از دستگاه هایی که به تازگی در بازار محبوب شده اند را نداشته باشد ، بنابراین طراح سایت مجبور می شود که برای ابعاد نمایشگر دستگاه جدید نقطه شکست آن را در کدهای سایتش تعریف کند . این کار به زمان طراحی و توسعه و پیاده سازی سایت می افزاید و همچنین تامین هزینه های پروژه و پشتیبانی سایت را برای کارفرما کمی دشوار می کند . پس به این مسئله پی می بریم که برای یک وب سایت آداپتیو ، دائما طراح سایت باید بازار دستگاه های مورد استفاده کاربران را بررسی کند و به محض ورود یک دستگاه با ابعاد تازه به بازار مصرف کاربران ، نقطه شکست آن را به کدهای سایت اضافه کند و این مسئله دردسرهای مذکور را به دنبال دارد .

تفاوت های طراحی سایت ریسپانسیو و وب سایت آداپتیو از بعد سرعت و عملکرد

مدت هاست که روش طراحی ریسپانسیو متهم به ضعیف بودن در سرعت بارگذاری و دانلود و عملکرد کلی در وب سایت است . چون طراحان سایت به راحتی مدیا کوئری ها را در بین کدهای CSS قالب سایت قرار می دادند ، در نتیجه زمانی که بر روی هر دستگاهی در حال بارگذاری بود تمام فایل CSS پروژه بر روی آن اعمال می شد ، در حالی که فقط مدیا کوئری مربوط به آن اندازه نمایشگر مورد نیاز به اجرا بود . اما خوشبختانه با تغییراتی که از گذشته تا به حال در این روش رخ داده است ، دیگر اغلب سایت های ریسپانسیو دچار این ضعف سرعت و عملکرد نیستند .

پایین بودن سرعت فقط مختص به سایت های ریسپانیسو نیست ، این مشکلی است که می تواند بنا به دلائل مختلف برای هر وب سایتی پیش بیاید . منابع حجیم و فایل های سنگین (مانند عکس ، فیلم ، متن ، فیدهای شبکه های اجتماعی ، اسکریپت های زیاد ، …) عامل کندی سرعت یک سایت می تواند باشد ؛ اما چه سایت های ریسپانسیو و چه آداپتیو می توانند به گونه ای طراحی و پیاده سازی شوند که از سرعت بارگذاری خوبی برخوردار باشند و به نوعی بهینه سازی شده شوند .

فراتر از چیدمان وب سایت

یکی از چیزهایی که بسیار متقاعد کننده برای استفاده از روش طراحی سایت آداپتیو است ، علاوه بر اینکه کنترل کامل برای تعیین نقاط شکست و طرح سایت دارید ، همچنین می توانید تعیین کنید که برای نمایش سایت بر روی دستگاه های مختلف چه منابعی از سایت برای دستگاه کاربر از سرور ارسال شود . تمام منابع سایت از جمله فایل های CSS , JavaScript ، عکس ها و سایر موارد را می توانید با کنترل خود و تشخیص اینکه این منبع برای دستگاه کاربر مناسب است یا خیر ، ارسال کنید .

استفاده از کدام روش برای طراحی سایت واکنش گرا مناسب تر است ؟

در واقع وقتی داریم دو روش طراحی سایت آداپتیو و طراحی سایت ریسپانسیو را با هم مقایسه می کنیم ، نمی توان به راحتی گفت که در نهایت کدام یک بهتر است و این برتری انتخاب روش برای پیاده سازی یک پروژه طراحی وب سایت بستگی به ابعاد و شرایط پروژه دارد با اینکه در کل روش طراحی ریسپانسیو مورد اقبال بیشتری از جانب طراحان سایت قرار گرفته است . البته برای یک طراح سایت حرفه ای ، ” یا ” وجود ندارد ، بدین معنا که برای پیاده سازی پروژه اش به شکلی هوشمندانه از نقاط قوت هر دو روش استفاده می کند . این روش ترکیبی از هر دو روش به ما کمک می کند تا از مزایای روش ریسپانسیو ؛ یعنی عرض دهی به عناصر صفحه به شکل روان و همچنین پشتیبانی از نمایشگرهای دستگاه هایی که ممکن است در آینده مورد توجه کاربران قرار گیرند و همچنین از مزایای روش آداپتیو ؛ یعنی کنترل بهتر طرح پروژه و بارگذاری هوشمندانه منابع وب سایت بر روی دستگاه کاربر به شکلی حرفه ای استفاده و بهره برداری کنیم .

به عنوان آخرین نکته مرتبط با موضوع این مطلب ، می توان گفت که یک طراح سایت حرفه ای با توجه به شرایط پروژه انتخاب می کند که سایت را ریسپانسیو (Responsive) یا آداپتیو (Adaptive) و یا با ترکیبی هوشمندانه از این دو روش طراحی کند .

  • reza saeidy