طراحی سایت - سئو سایت

طراحی سایت - سئو سایت - بهینه سازی سایت

طراحی سایت - سئو سایت

طراحی سایت - سئو سایت - بهینه سازی سایت

طراحی سایت - طراحی وب سایت - ساخت سایت- سئو سایت - بهینه سازی سایت -سئو و بهینه سازی سایت

  • ۰
  • ۰

ایجاد tooltip با استفاده از CSS در طراحی سایت :گاهی مواقع لینک ها ، تصاویر یا بطور کلی عناصری در صفحه وجود دارد که کاملا گویا نیستند و نیاز به توضیحات اضافی برای فهم بیشتر کاربر دارند . تولتیپ یک روش مناسب برای اضافه کردن توضیحات به اینگونه عناصر می باشد که با قرارگرفتن مأوس روی عنصر موردنظر ، توضیحات آن نمایش داده خواهد شد .

با استفاده از CSS و HTML و بدون استفاده از JQuery  براحتی می توان در طراحی سایت تولتیپ ایجاد کرد که در ادامه بطور کامل آموزش داده خواهد شد .

ابتدا در فایل HTML یک پاراگراف ایجاد کرده و متن مورد نظر خود را در آن قرار می دهیم .

حال با استفاده از دو تگ span  تودرتو قسمت متن تولتیپ و توضیحات را با دو کلاس tooltip  و tooltip-text مشخص می کنیم. با استفاده از این خاصیت می توانیم به هر قسمت از متن ویژگی های خاصی را اعمال کنیم .

برای تگ والد کلاس tooltip  و برای تگ فرزند کلاس tooltip-text را تعریف می کنیم  . در تگ والد قسمتی از متن که خاصیت تولتیپ را برای آن تعریف می کنیم و در تگ فرزند متن توضیحی برای آن متنِ مشخص ، قرار می گیرد .

کدهای CSS زیر را برای کلاس والد Tooltip می نویسیم  و استایل موردنظر خود را به آن اعمال می کنیم :

متنی که دارای تولتیپ است باید به نحوی برای کاربر مشخص شود . در اینجا ما یک خط نقطه چین به زیر متن مورد نظر اضافه کردیم . می توان رنگ آن را نیز متمایز از بقیه متن انتخاب کرد و یا آن را با فونت کمی بزرگتر یا توپر نمایش داد .

نشانگر مأوس بر روی متن موردنظر باید دارای خاصیت pointer باشد .

کدهای CSS  در طراحی سایت زیر را برای کلاس  فرزند tooltip-text به صورت زیر می نویسیم :

سایز فونت تولتیپ را کمی کوچکتر از متن اصلی در نظر می گیریم . و شکل مأوس را به صورت پیش فرض قرار می دهیم همچنین موقعیت و سایز آن را متناسب با صفحه و چیدمان عناصر تنظیم می کنیم .
در این کلاس باید خاصیت display را برابر none  قرار دهیم . چرا که ما نمی خواهیم متن تولتیپ در حالت پیش فرض نمایش داده شود . و درون متن اصلی ما قرار داشته باشد .
و نهایتا به خاصیت hover کلاس والد کد زیر را اضافه می کنیم :

زمانی که مأوس روی متن ( tooltip)  می رود ، متن توضیحات (tooltip-text ) نمایش داده خواهد شد .

نتیجه در مرورگر به صورت زیر خواهد بود :
نکته :
بهتر است تولتیپ کمی بالاتر یا پایین تر از خط اصلی نمایش داده شود . بنابراین خاصیت position  کلاس والد را برابر relative و کلاس فرزند را برابر absolute   قرار می دهیم . در غیر اینصورت تولتیپ در همان خط ظاهر خواهد شد و محل مابقی عناصر را تغییر خواهد داد  و به صورت زیر نمایش داده خواهد شد .
شما می توانید افکت ها و استایل های زیبا برای تولتیپ ایجاد کرده و از آن برای افزایش کاربرپسندی  محتوای خود استفاده کنید .

  • ۹۶/۰۶/۳۱
  • reza saeidy

CSS

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی